انتخاب نام شرکت

انتخاب نام شرکت

ثبت فردا

 

شما دوستان عزیز می توانید نام های پیشنهادی و مورد نظر خود را از طریق فرم زیر و یا ارتباط با مشاوران موسسه ارائه نمایید تا به صورت خدمات VIP ثبت گردند.

عزیزانی که تمایل به انتخاب نام جهت ثبت شرکت شان را دارندباید به نکات زیر توجه کنند:

برای انتخاب نام شرکت در ایران، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. انتخاب نام: نام شرکت باید منحصر به فرد و تا حد امکان تفاوت‌های زیادی با نام‌های شرکت‌های دیگر داشته باشد. همچنین باید با قوانین و مقررات مربوط به نام‌های شرکت‌ها در ایران مطابقت داشته باشد.
  2. بررسی در سامانه ثبت شرکت‌ها: می‌توانید به سامانه ثبت شرکت‌ها (سازمان ثبت اسناد و املاک کشور) مراجعه کنید و نام مورد نظر خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که این نام تا به حال ثبت نشده است.
  3. ثبت نام شرکت: پس از انتخاب نام، باید مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کرده و در سازمان ثبت اسناد و املاک استان مربوطه ثبت نام کنید. این مدارک ممکن است شامل اساسنامه، تصمیمات موسسین، مدارک هویتی و…
  4. پرداخت هزینه ثبت: هنگام ثبت شرکت، شما باید هزینه‌های مربوط به ثبت را پرداخت کنید.
  5. انتخاب نوع شرکت: شما باید تعیین کنید که شرکت شما به صورت سهامی عام، سهامی خاص، مختلط یا تضامنی ثبت شود.
  6. دریافت کارت تایید ثبت: پس از اتمام مراحل ثبت، سازمان ثبت اسناد و املاک به شما کارت تایید ثبت خواهد داد.
  7. اعلام در روزنامه رسمی: برخی از شرکت‌ها موظف به اعلام ثبت شدن خود در روزنامه رسمی هستند.
  8. دریافت شماره اقتصادی: این شماره به شرکت‌ها تخصیص داده می‌شود تا بتوانند در امور مالیاتی و بانکی فعالیت کنند.

لطفاً توجه داشته باشید که این فرایند‌ها ( انتخاب نام شرکت ) ممکن است با توجه به تغییرات قانونی و مقررات مختلف تغییر کند. بنابراین، بهتر است با یک مشاور یا وکیل متخصص در این زمینه مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که همه مراحل به درستی انجام شده‌اند.

انتخاب نام شرکت

بررسی در سامانه ثبت شرکت‌ها ( انتخاب نام شرکت ) یک مرحله مهم در فرایند ثبت شرکت است. در این مرحله، شما بررسی می‌کنید که نامی که برای شرکت خود انتخاب کرده‌اید، آیا تا به حال در سامانه ثبت شرکت‌ها ثبت شده است یا خیر.

برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. مراجعه به سامانه ثبت شرکت‌ها: به وبسایت یا سامانه مربوط به ثبت شرکت‌ها در کشور خود مراجعه کنید. در اینجا، شما می‌توانید جستجوی نام مورد نظر را انجام دهید.
  2. جستجوی نام: در بخش مربوطه، فرم جستجو وجود دارد که شما می‌توانید نام مورد نظر خود را وارد کنید. پس از ارسال فرم، سامانه بررسی خواهد کرد که آیا نام انتخابی تا به حال ثبت شده است یا خیر.
  3. نتیجه جستجو: در صورتی که نام شما تا به حال ثبت نشده باشد، سامانه به شما اجازه می‌دهد که این نام را برای شرکت خود انتخاب کنید.
  4. در صورت وجود نام مشابه: در صورتی که نام مشابهی در سامانه ثبت شرکت‌ها وجود داشته باشد، شما باید نام دیگری انتخاب کنید که تا حالا استفاده نشده باشد یا با دیگر شرکت‌های موجود تفاوت داشته باشد.
  5. تایید نام: پس از اطمینان از انتخاب نام، می‌توانید به مراحل بعدی برای ثبت شرکت بپردازید.

اگر نیاز به کمک بیشتری دارید یا سوالات خاصی دارید، ممکن است با یک وکیل یا مشاور حقوقی متخصص در زمینه ثبت شرکت تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

در صورت وجود نام مشابه در سامانه ثبت شرکت‌ها، شما باید یک نام دیگر انتخاب کنید که تا حالا استفاده نشده باشد یا با دیگر شرکت‌های موجود تفاوت داشته باشد. در اینجا چند نکته مهم وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند:

  1. انتخاب نام جدید: شما باید یک نام جدید برای شرکت خود انتخاب کنید که تا به حال در سامانه ثبت شرکت‌ها ثبت نشده باشد.
  2. تفاوت با نام‌های مشابه: نامی که انتخاب می‌کنید باید به اندازه کافی متمایز از نام‌های مشابه باشد تا ابهامی بر سر راه فراهم نشود.
  3. استفاده از نام تجاری: ممکن است شما بخواهید از نام تجاری استفاده کنید که در این صورت نیاز است که نام تجاری نیز تا به حال ثبت نشده باشد.
  4. ثبت نام اختیاری: شما می‌توانید نام شرکت خود را با تغییرات اندکی ثبت کنید. این ممکن است شامل اضافه کردن کلماتی مانند “گروه”، “تولیدی” و غیره باشد.
  5. مشاوره حقوقی: در صورت نیاز، می‌توانید با یک وکیل یا مشاور حقوقی تماس بگیرید تا راهنمایی کند که چگونه یک نام مناسب و قانونی انتخاب کنید.

اگر نیاز به کمک بیشتری دارید یا سوالات خاصی دارید، بهتر است با یک مشاور حقوقی متخصص در این زمینه مشورت کنید تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

درحال حاضر اسامی انتخابی

برای شرکت ( نام شرکت ) باید دارای ۳ سیلاب (اسم خاص) باشد.

اسامی انتخابی باید دارای معنی در فرهنگ دهخدا باشد برای مثال کلماتی مانند سپنتا ،کاسپین ،سپهر و… البته نا گفته نماند که برخی اسامی در فرهنگ دهخدا معنا دار هستند اما قابلیت ثبت ندارند

مانند اسم برنیس ،رویال،پرشین از طرفی دیگر کلماتی مانند ایران اصل قابلیت ثبت در نام شرکت را ندارند همچنین اسامی بیگانه شامل تکنیک ،کو، تل قابل ثبت نیستند.

نام محل در اسم شرکت در صورتی مورد تائید اداره ثبت قرار میگیرد که شرکت حاضر در همان حوزه ثبتی به ثبت برسد.

باید افزود که کلماتی مانند بازرگانی-خدماتی-مهندسی گروه جز سیلاب خاص برای صورت عدد)قابلیت ثبت در نام شرکت ندارند مگر اینکه به صورت حروف قید گردند.

و در آخر باید گفت که اسم پترو را نمی توان در اول نام شرکت و اسم مهر در آخر اسم شرکت دیگر نمی توان قید کرد.

تغییر نام شرکت

آیا می توان پس از ثبت شرکت نام شرکت را تغییر داد؟ این سوالی است که برخی مدیران آن را می پرسند و برای پاسخ به سایت ثبت فردا مراجعه می کنند، باید بگوییم پاسخ مثبت است.

یکی از مواردی که می توان گفت امکان مواجه با آن را خواهید داشت همین مورد تغییر نام شرکت است،

در واقع ممکن است به دلایل مختلف تصمیم بگیرند نامی در زمان ثبت شرکت انتخاب کرده اید را تغییر دهید.

انتخاب نام شرکت

مراحل تغییر نام شرکت

برای تغییر نام شرکت باید مجمع عمومی فوق العاده تشکیل گردد و سپس صورت جلسه ای تنظیم شود و به امضای کلیه شرکا با ذکر مقدار سهام هر کدام برسد.

تشکیل هیئت نظارت اگر شرکا تعدادشان بیشتر از 12 نفر باشد، براساس قانون باید هیئت نظاره تشکیل گردد و صورتجلسه باید به وسیله ی هیئت نظارت امضا گردد.

به منظور پرداخت مبلغ حق الثبت وکیل رسمی شرکت که وکالتنامه دارد و یا یکی از شرکا موظف است نهایتا تا مدت یک ماه به اداره ی ثبت شرکت ها مراجعه کند.

پس از آن ارائه ی رسید بانکی و البته اصل صورتجلسه ی امضا شده به قسمت تعیین نام در اداره ثبت شرکت ها .

پس از آن با موافقت مسئول مرتبط با موضوع تعیین نام گرفته شود و در دفاتر امضا گردد.

در نهایت دستور درج آگهی در روزنامه ی رسمی صادر می گردد. (در روزنامه ی کثیر الانتشار انتخابی)

انتخاب نام شرکت

تغییر نام شرکت سهامی خاص :

ابتدا نیازاست برای تغییر نام شرکت، مجمع عمومی فوق العاده ای تشکیل گردد سپس بر اساس قوانین صورت جلسه ای تنظیم گردد که البته به امضای هیات مدیره رسیده باشد.

در این مرحله باید مقدمات دعوت بر اساس اساسنامه ی شرکت و قوانین تجارت را اجام دهند، سپس صورتجلسه ای که به امضای سهامداران رسیده است (همراه فهرست سهامدارانی که امضا کرده اند) را به اداره ثبت شرکت ها ارائه دهند.

به منظور پرداخت مبلغ حق الثبت وکیل رسمی شرکت  سهامی که وکالتنامه دارد و یا یکی از شریک ها موظف است تا مدت یک ماه به اداره ی ثبت شرکت ها مراجعه کند.

پس از آن ارائه ی رسید بانکی و البته اصل صورتجلسه ی امضا شده به قسمت تعیین نام در اداره ثبت شرکت ها

اصل روزنامه ی رسمی شرکت و مجوز ها را به اداره ی ثبت شرکت ها باید ارائه دهند.

انتخاب نام شرکت

 

مدارک مورد نیاز برای تغییر نام شرکت سهامی خاص:

  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی همه ی اعضای شرکت
  • کپی روزنامه ی رسمی
  • کپی آگهی تاسیس شرکت
  • اگر شرکت تغییراتی داشته باید کپی آگهی تغییرات شرکت

انتخاب نام شرکت

در این قسمت نمونه ای از صورت جلسه ی تغییر نام شرکت سهامی خاص را برای شما آورده ایم:

بسمه تعالی
نام شرکت:…………………………..
شماره ثبت شرکت:………………….
سرمایه ثبت شده:……………………

صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت……………………………….سهامی خاص ثبت شده به شماره …………………در تاریخ…………………ساعت……………………….با حضور کلیه سهامداران/اکثریت سهامداران در مرکز شرکت تشکیل گردید.

الف:در اجرای مفاد ماده 101 لایحه اصلاحی قانون تجارت:
1-خانم/آقای…………………………….به سمت رئیس جلسه
2-خانم/آقای…………………………….به سمت رئیس جلسه
3-خانم/آقای…………………………….به سمت رئیس جلسه
4-خانم/آقای…………………………….به سمت منشی  جلسه انتخاب شدند.

ب:در خصوص دستور جلسه که تغییر نام شرکت می باشد بحث و بررسی مقرر گردید که نام شرکت به ………………تغییر یابد و در نتیجه ماده …………………اساسنامه به شرح مذکور اصلاح می گردد.

ج:به خانم/آقای……………………….(از سهامداران یا مدیران یا وکیل رسمی شرکت)وکالت داده می شود که ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت صورتجلسه و پرداخت حق الثبت و امضاء ذی ثبت دفاتر اقدام نماید.

 

اداره ثبت شرکت ها مانند اداره ثبت احوال محدویت هایی را برای انتخاب نام شرکت قایل است

به یاد داشته باشید ثبت نام یک شرکت به صورت فارسی صرفاً به صورت ۳ سیلابه نمی باشد

بلکه حتی اسامی که در اداره ثبت به ثبت نرسیده باشد حتی به صورت ۲ سیلابه قابل ثبت می باشند.

اسامی قابل ثبت صرفاً باید فارسی و دارای ریشه در لغتنامه های معتبر باشد.

در نظر داشته باشید برخی اسامی غیر فارسی نظیر پترو که ریشه فارسی برای آنها ساخته نشده است قابل ثبت می باشند.

نکته بسیار در مورد نام ایران حتی در صورت وجود چند سیلاب دیگر آن قابل ثبت نمی باشند.

 

برای انتخاب نام شرکت مناسب می توانید از اسامی خاص با تعداد بالا به طور مثال آراد ،آریا و سپهر استفاده کنید.

انتخاب نام شرکت

برای پیدا کردن نام شرکت اینجا کلیک کنید

جهت ثبت شرکت میتوانید اینجا را کلیک کنید.

دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی (نام شرکت ، راهنمای نام شرکت)

در راستای تسهیل مراحل ثبت تاسیس شرکت ها و موسسات غیرتجاری و ایجاد رویه یکسان و شفاف در کارشناسی تعیین نام اشخاص حقوقی (انتخاب نام شرکت) ، مفاد” دستورالعمل اجراییتعیین نام اشخاص حقوقی” به شرح زیر تبیین می گردد.

 

ماده ۱ – متقاضیان ثبت اشخاص حقوقی ، با مشخص نمودن نوع شخصیت حقوقی و ارائه مدارک لازم ، نسانتخاب نام شرکتبت به پیشنهاد نام شخصیت حقوقی (انتخاب نام شرکت) مورد نظر اقدام می نمایند .

 

ماده ۲- نام اشخاص حقوقی عبارتست از واژه یا واژگان با معنی که متقاضیان ثبت اعم از ایرانی  یا خارجی برای شناسایی شخصیت حقوقی به مرجع ثبت پیشنهاد می نمایند .

 

ماده ۳- اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آنها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است باید پیش از ارایه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها ، به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند .

 

ماده ۴- مهلت اعتبار نام تایید شده اشخاص حقوقی که منجز به ثبت و اگهی می کردند نامحدود است در صورتیکه نام تایید شده شخص حقوقی در شرف تاسیس یا تغییر منجر به ثبت و آگهی نگردد صرفا سه ماه از تاریخ تایید نام اعبتار دارد.

این مدت برای شرکتهای سهامی عام ، ۶ ماه از تاریخ تشکیل مجمع عمومی موسس می باشد .

 

ماده ۵- نام شخص حقوقی (نام شرکت) ثبت شده با رعایت تاریخ تقدم ، مختص شخصی است که به نام آن در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است و دیگری حق اختیار عین نام مذکور یا متجانس (تام، ناقص حرکتی ، لفظی) آن را ندارد این حق پس از انحلال و ختم تصفیه ، منتفی می شود .

انتخاب نام شرکت

ماده ۶- نام پیشنهادی اشخاص حقوقی ( انتخاب نام شرکت ) در موارد زیر قابل تایید نمی باشد :

۶-۱- نام هایی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارند

۶-۲- نام هایی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارند

۶-۳ نام هایی که در آن از اسامی ، عناوین و اصطلاحات بیگانه استفاده شده باشد

۶-۴- نام هایی که مخالف موازین شرعی، نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشند

۶-۴ –نام یا نام اختصاری یا حروفی که رسما متعلق به دولت باشد از قبیل ایران ، کشور، ناجا، نزاجا، مگر با ارائه مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی

۶-۵- هنگامی که در یک نام پیشنهادی ( انتخاب نام شرکت ) ، ترکیبی از دو واژه فارسی ، تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد ، امکان ثبت آن وجود ندارد

 

تبصره: واژه های بیگانه یا غیرمتعارف یا مخفف تنها در صورتی قابل استفاده در نام شخص حقوقی ( نام شرکت ) است که مورد تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی باشند

انتخاب نام شرکت

انتخاب نام شرکت

ماده ۷- در تعیین نام اشخاص حقوقی ( نام شرکت )، معیارهای ذیل لازم الرعایه است :

۷-۱- چناچه تفاوت نام پیشنهادی با نام ثبت شده تنها در استفاده از پسوند جمع (نظیر ان ، ون ، ین ، ها و یا جمع مکسر) یا حذف آن باشد امکان ثبت آن وجود ندارد .

۷-۲- چنانچه نام شخصیت حقوقی به صورت مقید ثبت شده باشد امکان انتخاب نام جدید مشتق از آن به صورت مطلق برای شخصیت حقوقی دیگر وجود ندارد .

۷-۳- واژه هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشند ، پذیرفته نمی شوند

۷-۴ – اضافه کردن کلمات توصیفی از قبیل اصل ، نوین ، برتر، برترین ، نو به اسامی ثبت شده قبلی پذیرفته نمی شود

۷-۵- اضافه کردن اعداد به نام هایی که سابقه ثبت دارند پذیرفته نمی شود و در صورت استفاده اعداد در نام های جدید پیشنهادی باید نگارش آنها به صورت حروفی باشد

تبصره: چنانچه نام پیشنهادی ( انتخاب نام شرکت  ) مشمول بندهای فوق باشد فقط در صورت ارایه رضایت نامه کتبی شخصیت حقوقی مقدم در قالب صورتجلسه هیات مدیره ، قابل ثبت است .

ماده ۸- چنانچه نتیجه کارشناسی نام ( انتخاب نام شرکت ) ، نشانگر وجود تعارض در نام پیشنهادی با مفاد این دستور العمل باشد ، مراتب با ذکر علت رد نام پیشنهادی ، به متقاضی اطلاع رسانی می شود تا نام های جدیدی پیشنهاد نماید

تبصره ۱: درصورتی که متقاضی به نتیجه کارشناسی نام ، اعتراض داشته باشد مراتب را با ذکر دلایل خود در قالب فرم اعتراض ، به مرجع ثبت شرکت های بررسی کننده نام ، اعلام تا کارشناسی مجدد صورت پذیرد .

تبصره ۲: درصورتی که در کارشناسی دوم نیز نام پیشنهادی رد شد ، متقاضی می تواند با تکمیل فرم مربوط ، مراتب اعتراض خود را با ذکر دلایل به اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری اعلام نماید.

نظریه مسول تعیین نام اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری نظر نهایی محسوب می شود .

انتخاب نام شرکت

ماده ۹- نام های تایید شده قابل انتقال به غیر نمی باشد

ماده ۱۰- نام اشخاص حقوقی ثبت شده با تسلیم صورتجلسه ای که با رعایت قوانین ، مقررات و شرایط اساسنامه متناسب با نوع شخصیت حقوقی تنظیم و  به مرجع ثبت شرکت ها ارائه می شود ، قابل تغییر خواهد بود .

ماده ۱۱- در تعیین و تغییر نام اشخاص حقوقی ( انتخاب نام شرکت ) رعایت مواد ۹۵ و ۱۱۷ و ۱۴۱ و ۱۶۳ و ۱۸۴ و ۲۰۰ قانون تجارت و تبصره ذیل ماده ۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت و تبصره ذیل ماده ۱ آئین نامه ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری الزامی است .
فرم مشاوره انتخاب نام شرکت

 

انتخاب نام شرکت

 

انتخاب نام شرکت

انتخاب نام شرکت

سوالات متدوال انتخاب نام شرکت

چه نام های در اداره ثبت شرکت ها قابل قبول هستند؟

کلیه نام هایی که در واژه نامه های رسمی کشور نظیر دهخدا و یا معین دارای ریشه باشند ،قابلیت ثبت در اداره ثبت شرکت ها می باشند.

برای ثبت نام شرکت حداقل و حداکثر تعداد سیلاب چقدر می باشند؟

حداقل سیلاب برای ثبت نام یک شرکت یک حروف  و حداکثر نامحدود می باشد .

آیا می توان اسم تک سیلاب ثبت نمود؟

بله مادامی که اسم مورد نظر در اداره ثبت شرکت ها به ثبت نرسیده باشد و مشابه آن وجود نداشته باشد ،مانعی برای ثبت آن نیست .

آیا نام های لاتین در اداره ثبت شرکت ها قابل ثبت می باشند؟

خیر نام های که فاقد ریشه فارسی می باشند ،قابل ثبت و تایید نیستند .

آیا کلمه ایران در نام ثبت شرکت قابل ثبت است؟

خیر قابلیت ثبت را ندارد .

چه کلماتی در اسم شرکت قابل ثبت نیستند؟

کلماتی مانند ایران،ملت ،سازمان ،وزارت که تداعی کننده دولتی بودن و یا شبه دولتی بودن را دارند قابل ثبت نیستند .

تماس باما