خلاصه ای در مورد ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یکی از خلاقانه ترین امور در صنعت محسوب می شود که بر گرفته از خیال یک متخصص است، در ابتدا جهت توضیح و شفافیت کلیت موضوع ثبت طرح صنعتی؛ مطالبی درباره ثبت طرح صنعتی را به طور اجمالی مطرح و در ادامه، مطالب تکمیلی را برای بیشتر آشنا شدن شما عزیزان با ثبت طرح صنعتی گرد آوری کرده ایم.
اما با توجه به اینکه در این مقاله سعی شده که به شفاف ترین و کامل ترین شکل ممکن تمام مطالب بیان شود اما در صورت وجود هر گونه ابهام و یا سوالی شما می توانید با شماره ی 43000056-021 تماس حاصل کرده و از کارشناسان حقوقی موسسه ی ثبت فردا مشاوره بگیرید.
رقابت یکی از مهم ترین مسائل مطرح در دنیای امروز است که یکی از دلایل آن گسترش تکنولوژی است که باعث ایجاد رقابت شدید در بازار و مهمتر از همه امتیاز خاص استفاده شرکت ها از طرح و ایده های نو می باشد که بهتر است در این شرایط اگر طرحی داشته باشیم که در شکل و فرم ظاهری یک محصول نوآوری داشته باشد، منطقی و درست ترین کار ثبت سریع طرح است که با این کار در واقع  یک تیر دو نشان خواهید زد اول اینکه  جلوی هرگونه کپی برداری و سو استفاده از آن گرفته  ثانی شما حق امتیاز استفاده از این طرح به صورت قانونی از آن خود می کنید.
برای این کار تنها کافیست به سایت اداره ی مالکیت معنوی(صنعتی)مراجعه کرده و اظهارنامه مشخصی که برای این کار ایجاد شده را پرکنید و به همراه چند نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی که معرف طرح نوآورانه ی تان است را به مرجع ثبت تحویل دهید و بعد از طی شدن مراحل و کارشناسی ها برای استعلام از متفوت بودن طرح و تکراری نبودن طرح، مدارک را کامل و هزینه ها را پرداخت کنید.
در آخر پس از گرفتن شماره ثبت و انتشار آگهی در روزنامه رسمی(زیر نظر وزارت دادگستری)، سند تصدیق را از اداره ثبت طرح صنعتی دریافت می کنیم. بعد از آن دیگر خیال خودتات را بابت کپی نشدن طرح تان راحت می کنید.

تعریف طرح صنعتی

بهترین تعریفی که می توان برای طرح صنعتی ارائه کرد این است که در ویژگی های ظاهری یک کالا تغییراتی ایجاد شود و که این ویژگی ها درشکل و نوع طراحی و نقش و نگاری که در آن کالا می تواند باشد وجود دارد.
برای شروع بهتر است سری به قانون زده تا ببینیم ماده ی 20 قانون ثبت اختراعات چگونه درباره طرح صنعتی سخن گفته است. در قانونی که سال ۱۳۸۶ تصویب شده، آمده است : “هرگونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط‌، رنگ ها و یا بدون آن‌، به‌گونه‌ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، طرح صنعتی است‌. در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی‌باشد.”
در این ماده ی قانونی تعریفی که درباره ی طرح صنعتی ارائه می شود بسیار جامع و کامل است و منطبق با قوانین بسیاری از کشور ها در این زمینه است.
طبق قانونی که توضیح داده شد می توان دو نکته را دریافت کرد که بسیار حائز اهمیت می باشد:

  • زمانی که یک طرح صنعتی را ارائه می دهید باید حتما در طرح صنعتیمان هم یک نوآوری با ترکیب رنگ و خطوط وجود داشته باشد و اینکه حتما کاربرد عملی برای آن زمینه نیز وجود داشته باشد، به عبارت دیگر اگر طرحمان نوآوری داشته باشد ولی هیچ کاربرد عملی نداشته یا غیرقابل استفاده باشد علنا یک تئوری ساده بی استفاده ا ی بیش نبوده است و نمی توان آن را به صورت طرح صنعتی ثبت کرد.
  • و با توجه به همان ماده ی قانونی نکته ای دیگر این است که طرح شما حتما باید خلاقیت و نوآوری که ایجاد کرده اید را در ظاهر خود داشته باشد یعنی نوآوری الزاما باید ظاهری باشد ، و خاطر نشان می کنم که اگر نوآوری شما فقط در کارکرد فنی یک دستگاه باشد آن را نمی توان به ثبت رساند. این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد در یک مثال ساده اگر خودکاری طراحی کنیم که نوشتن را سریع تر می کند ولی در ظاهر با باقی خودکارها هیچ تفاوتی نداشته باشد نمی توانیم آن را به ثبت برسانیم.  پس این مسئله کاملا روشن شد که طرح صنعتی شما اگر خواستار ثبت است، باید نکته ای را دریابد که این ایجاد تغییر آن هم در ظاهر هم نوآوری محسوب شود.

تمام این توضیحات و اشاره مواد قانونی تنها به این معناست که قانون در طرح صنعتی فقط به جنبه های ظاهری و زیبایی شناختی توجه داشته است.
درست است که به جهت به روز بودن هر شرکتی هم که برای همسو سازی با بازار، سود حاصله ی بیشتر در قبال هزینه های کمتر و سهولت در  حمل و نقل که مسائل مهمی است هم در بازار تولیدی هم در بازار اقتصادی و هر کدام از این شرکت ها به دنبال تغییرات محصولات یا حتی تولید محصول جدید هستند هم به فکر بحث زیبایی شناختی محصول است که به هر حال بتواند از این طریق به ثبت آن دست پیدا کند و هم دنبال کارایی بیشتربرای آن می گردد زیرا که کارایی بیشتر محصول به جنبه بازار ومشتریان آن محصول نیز توجه دارد. اما در قانون بخش دوم دیده نشده است، پس اگر می خواهید طرحی را ثبت صنعتی کنید باید به فکر تغییرات ظاهری آن باشید و نه کارکرد بهتر آن محصول.

نمونه هایی از ثبت طرح صنعتی در ایران و تهران



دریافت جزییات لازم برای ثبت شرکت و سایر خدمات

 

مدارک مورد نیاز برای طرح صنعتی

 

مدارک هویتی متقاضی و طراح، برای اشخاص حقیقی، کپی های شناسنامه و کارت ملی که برابر اصل شده باشند، برای اشخاص حقوقی آگهی تاسیس و آخرین تغییرات که به صورت خوانا نوشته شده اند.

 

اگر طرح به صورت دو بعدی باشد باید یا پنج نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی و یا پنج نمونه از طرح ترسیم شده به عنوان نمونه تهیه شود. این شکل های گرافیتی باید ابعادی حداکثر ۱۰*۲۰ سانتی متر داشته و قابل نصب بر چهار صفحه مقوا در قطع A۴ و با جوهر مشکی باشند. لازم به ذکر است که باید در هنگام تحویل اظهارنامه الکترونیکی طرح ها به صورت اسکن شده فرستاده شوند.

 

اگر طرح به صورت سه بعدی باشد باید مثل نمونه دو بعدی، پنج نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی آن باشد یا پنج نمونه از طرح ترسیم شده از تمامی جوانب طرح.

 

هنگامی که طرح سه بعدی باشد امکان دارد مرجع ثبت بخواهد همراه اظهارنامه ماکت سه بعدی آن نیز تحویل داده شود. ماکت باید حد اکثر ۲۰*۲۰*۲۰ سانتی متر، با وزن حداکثر ۲ کیلوگرم و از ماده ای با دوام و فاسد نشدنی باشد.

باید برای به تاخیر انداختن انتشار آگهی ثبت طرح صنعتی و تعیین مدت آن، در خواست کتبی به صورaت اaسکن شده و الصاق شده در پرونده الکترونیک داشته باشید.

اگر طراح نخواهد اسمش ذکر شود باید در خواست کتبی عدم ذکر اسم را به صورت اسکن شده و الصاق شده در پرونده الکترونیکی ارسال کند.
رسید مربوط به پرداخت هزینه اظهار نامه. در صورتی که اظهارنامه شامل دو یا چند طرح باشدمانند رسید مربوط به به پرداخت هزینه های اضافی نیزباید ارسال شود.

مدارک مربوط به حق تقدم باید همزمان با تسلیم اظهارنامه و یا حداکثر ۱۵ روز بعد از آن تاریخ ارسال شود.

ثبت طرح صنعتی چیست؟

شما به عنوان یک مخترع متخصص و یا فردی که خلاقانه در کالایی و طرحی نوآوری انجام می دهد یهتر است ثبت طرح صنعتی و یا بهتر ثبت طرح های صنعتی، ثبت ایده و اختراعات خود را با تمامی جزئیات آن به دست وکیل متخصص اداره مالکیت معنوی (صنعتی) در تهران و ایران توسط موسسه ی حقوقی ثبت فردا به صورت تخصصی در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهید.

ثبت طرح صنعتی (Desing industria) نهادی حقوقی از مجموعه ی مالکیت فکری (Property intellectual) واقع در تهران است، که شاید برای علاقمندان به طراحی جالب باشد که بدانند در این نهاد فرد، شکل و فرم ظاهری محصولی را که طراحی کرده به ثبت می رساند.
از نظر علاقمندان به ثبت طرح صنعتی مسائل بسیار زیادی وجود دارد که بتواند یک طرح صنعتی را به ثبت برساند؛ اما به طور واضح باید از این مسئله آگاه باشید که آنچه که در ثبت یک طرح اهمیت ویژه ای دارد؛ اول نوآوری در فرم و دیگر کاربرد عملی آن است.
به این معنی که ثبت طرح های انتزاعی غیرقابل مصرف یعنی تماما به صورت خلاقانه و ذهنی طرحی  را پیاده کنید که کاربردی نداشته باشد و به کار مصرف کننده اش نیاید با این شرایط که حتی با وجود نو آوری هم امکان پذیر برای ثبت نمی باشد.
نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که آنچه که در پایگاه مالکیت معنوی به عنوان طرح صنعتی ثبت می شود فرم و شکل ظاهری و نه کارکرد فنی یک سازه یا دستگاه است. به عنوان مثال یک دستگیره در اگر نوآوری در شکل ظاهری باشد قابل ثبت به عنوان طرح صنعتی است اما اگر نوآوری در نحوه ی باز و بسته شدن دستگیره باشد این قابل ثبت به عنوان  طرح صنعتی (ثبت طرح صنعتی) نمی باشد.(اما با رعایت دیگر شرایط قابل ثبت به عنوان اختراع می باشد.)

محصولات مطرح به عنوان طرح صنعتی (ثبت طرح صنعتی)

همان طور که در بالا به تفضیل شرح داده شد هر گونه محصولی اگر با توجه به توضیحات شرایط مذکور را دارا بود، قابلیت ثبت به عنوان طرح صنعتی  را دارد و مجاز به ثبت طرح صنعتی در اداره ی مالکیت صنعتی است و البته برای روشن تر شدن موضوع به چند دسته محصولاتی که بیشتر به این عنوان ثبت می شوند.

  • ثبت طرح صنعتی فرش
  • ثبت طرح صنعتی سرامیک
  • ثبت طرح صنعتی کاشی
  • ثبت طرح صنعتی دستگیره

در انواع بسته بندی و …
با توجه به تمام توضیحات اگر بخواهیم به ساده ترین شکل توضیح دهیم، طرح صنعتی در بیشتر مواقع در مورد شکل و ظاهر کلی یک محصول(در واقع از لحاظ زیبایی شناختی) می باشد.
به عنوان مثال یکی وسایل منزل در نظر بگیرید ما در این مثال تخت خواب را تحلیل می کنیم، یک تخت خواب زمانی یک طرح صنعتی خوب است که برای خوابیدن و استراحت کردن راحت بوده و همچنین دارای شکل ظاهری زیبایی نیز باشد.
برای تمام مشاغل و کسب و کارهای مختلف نیز طراحی و اشکال ظاهری یک محصول بطور کلی به معنی توسعه ویژگیهای زیبائی شناختی و عملکردی محصول با توجه به مسائلی چون باب بازار بودن و اصطلاحا مشتری پسند بودن محصول، هزینه تولید یا سهولت حمل و نقل، انبارداری، ارگونومی، تعمیر و نگهداری و … آن است.
که هر کدام از این موارد را توضیحی مختصر خواهیم داد:

  • باب بازار بودن: برای تولید هر محصول باید بازار مصرف کنندگان آن را شناخت و در جهت به روز بودن و دلخواه مشتری بودن آن تلاش کرد.
  • هزینه ی تولید: هدف نهایی از هر کسب و کاری اقتصاد بهتر می باشد، در نتیجه باید برآورد های مالی و هزینه های تولید یک محصول سنجیده شود.
  • سهولت حمل و نقل: محصولات برای رسیدن به دست مصرف کننده حمل و نقل می شوند.
  • انبار داری: انبار داری یعنی محیطی را با توجه به ویژگی های محصول طبقه بندی و تنظیم کرده جهت سهولت در امور بعدی
  • ارگونومی: علمی بسیار مهم که شرایط و محیط کار، زندگی و یا استفاده از یک محصول را با توجه به ویژگی های انسانی و علوم طبیعی تطبیق می دهد.
  • تعمیرات و نگهداری: برای هر محصول دستورالعملی جهت نگهداری و تعمیرات آن محصول در نظر گرفته شود.

با این حال، از دیدگاه قانون مالکیت معنوی یک طرح صنعتی فقط به جوانب زیبائی شناختی و تزئینی یک محصول اشاره می کند، به عبارت دیگر طرح صنعتی فقط به ظاهر یک تخت خواب اشاره می کند علیرغم اینکه طرح محصول ممکن است ویژگیهای فنی یا عملکردی داشته باشدو در واقع طرحهای صنعتی بعنوان یکی از مقوله های قانون مالکیت معنوی فقط به ماهیت زیبائی شناختی یک محصول تمام شده اشاره دارد که از ابعاد فنی یا عملکردی آن جدا هستند.
طرح صنعتی برای انواع متنوعی از محصولات صنعتی، پوشاک و صنایع دستی، از مبلمان و لوازم برقی محصولات خانگی، اسباب بازی گرفته تا اتومبیل و سازه های معماری و لوازم دیجیتال، از طرح پارچه ها تا لوازم ورزشی را دربرمی گیرد. طرح صنعتی در ارتباط با بسته بندی ظروف و ظاهر محصولات نیز اهمیت دارد.
در قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶ در تعریف طرح صنعتی آمده است: هرگونه ترکیب خطوط یا رنگها و هرگونه شکل سه‌بعدی با خطوط‌، رنگها و یا بدون آن‌، به‌گونه‌ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، طرح صنعتی است‌.
در یک طرح صنعتی تنهادسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی‌باشد.

تفاوت طرح صنعتی با اختراع

در این بخش به بیان هر چه بیشتر مفاهیم بالا می پردازیم و با توجه به مطالبی که پیش تر توضیح داده شد امکان اینکه تشخیص راحت تری داشته باشید بیشتر شود و  ما نیز بتوانیم تفاوت درست ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع را بیان کنیم. . .
بهتر است بدانید که بر خلاف طرح صنعتی که قانون فقط به دنبال بحث های زیبایی شناختی و ظاهری آن بوده و به هیچ عنوان به کارایی بهتر و یا تفاوت های فنی آن توجهی نداشته است، اما در ثبت اختراع قانون  بیشتر به دنبال کارایی بهتر است.
کارایی بهتر باید در کالای مورد نظر و یا نوآوری خاصی باشد که کاملا به عنوان یک کالای جدید محسوب شود به عبارت دیگر اگر بخواهیم وسیله ای بسازیم و آن را ثبت اختراع کنیم باید نو آوری های خود را بیشتر صرف بالابردن کارایی و بهره وری دستگاه مورد نظر کنیم.
به طور مثال هنگامی که بنا باشد یک وسیله ی برقی جدید مثلا  می خواهیم یک جاروبرقی جدید به ثبت برسانیم، اگر به دنبال ثبت طرح صنعتی باشیم باید به فکر نو آوری هایی در زمینه شکل و ظاهر جاروبرقی و زیباتر شدنش باشیم، که هیچ ارتباطی با راحت تر  ولی اگر بخواهیم آن را ثبت اختراع کنیم باید روی قدرت مکش، کم شدن مصرف و بزرگتر شدن کیسه داخل آن تمرکز داشته باشیم، که در ویژگی هایی از آن حرف می زنیم که باعث آسان تر شدن کار مصرف کننده باشد پس اگر می خواهیم طرحی را ثبت اختراع کنیم باید به فکر کارکرد بهتر آن باشیم و نه تغییرات ظاهری.

تعدادی از تندیس ها و تقدیر ها

 

گواهینامه های بین المللی اخذ شده

 

دریافت خبرنامه

 

 

سوالات متداول ثبت طرح صنعتی

مدارک مورد نیاز ثبت طرح صنعتی چیست؟
مدارک هویتی طراح که شامل شناسنامه و کارت ملی ،عکس نمونه طرح که از زوایای مختلف باید گرفته شود (برای اشخاص حقوقی مدارک شرکت ،شامل روزنامه رسمی و آگهی تاسیس لازم می باشد )
تفاوت طرح صنعتی و اختراع چیست؟
طرح صنعتی مربوط به شکل ظاهری یک محصول و یا نوع دسته بندی آن می باشد اما اختراع نحوه عملکرد و کارایی و فرمول مربوطه می باشد .
مدت زمان ثبت طرح صنعتی چقدر است؟
بسته به طرح شما و همچنین وضعیت کارتابل اداره از 1 تا 3 ماه زمان لازم است .
هزینه ثبت طرح صنعتی چقدر است؟
کل هزینه ثبت طرح صنعتی بسته به نوع روزنامه آن ،از 1 میلیون تا 3 میلیون تومان متغییر است .

تماس باما