اخذ پروانه ساختمانی اولین قدم در راه ساخت یک ساختمان به حساب می‌آید. فرد مالک میتواند خود به تنهایی و یا با مشارکت سازنده اقدام به ساخت و ساز و احداث آپارتمان کنند که در ابتدا باید این پروانه گرفته شود.

پس از اتمام عملیات ساختمانی، در صورتیکه ساختمان مورد تایید شهرداری باشد و مواردی همچون خلافی یا بدهی نداشته باشید، شهرداری و یا سازمان متولی امر مدرکی تحت عنوان “پایان کار” به شما می دهد. این مدرک پایان عملیات ساختمانی را تایید می کند. پایان کار یکی از مهمترین مدارکی است که یک  ساختمان دارد و در آن کاربری ملک مشخص می شود.

گواهی پایانکار سندی است که پس از اختتام کلیه عملیات ساختمانی براساس تقاضای مالک یا وکیل قانونی آن توسط شهرداری و با توجه به شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر می گردد .گواهی پایانکار باید به تائید کلیه ناظران ساختمانی رسیده که پس از صدور شناسنامه فنی و ملکی توسط سازمان نظام  مهندسی در شهرداری صادر می شود.

البته این را نیز به خاطر داشته باشید که کارشناسان دفتر فنی و شهرداری باید از ساختمان تمام‌شده شما بازدید کنند، زیرا به مدارک بازدید و تایید نظر آنان هم نیاز دارید.

بعد از اینکه مدارک پایان کار را ارائه کردید، باید منتظر نظر کارشناس باشید. اگر ملک خلافی نداشته باشد، کار زیادی باقی نمی‌ماند.

در این میان، اگر رأی کمیسیون ماده 100 مبنی بر جریمه باشد، به مالک جریمه تعلق می‌گیرد و اگر مالک جریمه را پرداخت کند، عملیات تمدید پروانه ساختمان یا اخذ گواهی پایان کار ساختمان مالک انجام می‌شود. اما اگر او جریمه را پرداخت نکند، پرونده به کمیسیون تجدید نظر ماده 100 ارجاع و رأی تخریب از  سوی کمیسیون صادر می‌شود.

مزایای انجام الزام به اخذ پایان کار توسط وکیل

  1. مدت زمانی که فرد ملزم به گرفتن گواهی پایان کار میشود کمتر میباشد.
  2. نیازی به حضور خریدار در دادگاه و مراحل رسیدگی نخواهد بود.
  3. وکیل میتواند خسارتی را که در قرارداد پیش بینی شده است را سریعا از فروشنده مطالبه کند.
  4. در صورتیکه ملک در رهن باشد وکیل میتواند فک رهن آن را از فروشنده بخواهد.
  5. در صورتیکه فروشنده حاضر به گرفتن گواهی پایان کار نشود وکیل خریدار میتواند او را ملزم و در نتیجه خسارت وارده را مطالبه کند.

پرسش و پاسخ درباره ی الزام به اخذ پایان کار

  1. اخذ گواهی پایان کار با مالک میباشد یا با سازنده ساختمان؟
    برای دریافت صدور پایانکار ساختمان ابتدا تشکیل پرونده لازم است که مدارک آن شامل اصل و تصویر سند، اصل شناسنامه، پرداخت فیش عوارض نوسازی سال جاری و حضور مالک یا مالکان یا وکیل قانونی با وکالت‌نامه معتبر و گزارش روز مرحله‌ای توسط مهندس ناظر است که پس از این مرحلهه وارد‌کردن گزارش بازدید مهندس ناظر ضروری است و معمولا وضع موجود ساختمان دقیقا با میزان تخلفات گزارش می‌شود و کروکی ملک ترسیم می‌شود، و پس از آن به قسمت بروکف که پیش‌ از این به آن اشاره شد، می‌‌رود. لذا معمولا گرفتن پایان کار با سازنده میباشد.
  2. آیا میتوان چکی را که بابت ضمانت از فروشنده به دلیل عدم اخذ پایان کار اخذ شده است برگشت زد؟
    در صورتیکه در قرارداد مهلتی برای اخذ پایان کار ذکر نشده باشد میتوان به عرف مراجعه کرد که در این خصوص مثلا یک سال زمان خواهد برد.شما میتوانید به دلیل عدم ایفای تعهد در خصوص چک اقدام نمایید و مطالبه ی ضرر و زیان نمایید.
  3. بدون داشتن گواهی پایان کار آیا میتوان سند را هبه کرد؟
    قطعی غیر منقول همان انتقال رسمی ملک (زمین .آپارتمان .باغ و..)می باشد که طی آن مالکیت از مالک به شخص دیگر منتقل می گردد که دارای تشریفات قانونی خاصی می باشد که از جمله تشریفات انتقال قطعی ملک اخذ استعلام ثبت و دارایی و شهرداری و  پایان کار (جهت آپارتمان یا اعیانی ) میی  باشد.
  4. در صورتیکه یک واحد ساختمان به دلیل بدهی توقیف شده باشد آیا میتوان پایان کار گرفت؟
    بله حتما نیازی نمیباشد که ملک آزاد باشد و در صورتیکه توقیف هم شده باشد میتوانید پایان کار دریافت کنید.
  5. پرداخت هزینه های مربوط به گرفتن سند و پایان کار با سازنده ساختمان میباشد یا مالک؟
    این هزینه ها معمولا بر عهده سازنده خواهد بود ولی سازنده و مالک میتوانند به نحو دیگری هم توافق کنند.
  6. در صورتیکه سازنده در تاریخ مقرر گواهی پایان کار نگیرد مالک چه کاری باید انجام دهد؟
    در صورتیکه سازنده تعهدات قید شده در قرارداد را به هر نحوی انجام ندهد مالک میتواند الزام ایشان را از طریق مراجع قضایی بخواهد و همچنین خسارت تاخیر در ایفای تعهد را هم مطالبه کند.
  7. آیا قبل از گرفتن گواهی پایان کار میتوان یکی از واحدها را فروخت؟
    بله ولی باید از جانب فروشنده مهلت مناسبی برای تنظیم پایان کار و سند قید گردد و برای مدت بیشتر از آن ضرر و زیان در نظر گرفته شود.
  8. اولین قدم برای ساخت و احداث یک ساختمان چیست؟
    اخذ پروانه ساختمانی، اولین قدم در راه ساخت یک ساختمان به حساب می‌آید که میتواند توسط مالک و یا نماینده او انجام شود.
  9. گواهی پایان کار چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
    گواهی پایانکار باید به تائید کلیه ناظران ساختمانی رسیده که پس از صدور شناسنامه فنی و ملکی توسط سازمان نظام مهندسی در شهرداری صادر می گردد.
  10. در صورتیکه مالک جریمه مربوط به ماده 100 را پرداخت نکند چه خواهد شد؟
    حکم تخریب از سوی شهرداری به مالک ابلاغ می‌شود و اگر ظرف 2 ماه قلع بنا صورت نگیرد، شهرداری رأساً اقدام و هزینه‌ها را از مالک دریافت می‌کند.

مدارک الزام به اخذ پایان کار توسط وکیل

  1. مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی
  2. ارائه سند و یا مدرک و یا قولنامه و توافقات دو طرف قرارداد

مراحل الزام به اخذ پایان کار توسط وکیل

  1. شما نیاز به وقت مشاوره حضوری با وکیل متخصص در امور قراردادها و امور ملکی را دارید.(برای دریافت وقت با دفتر تماس حاصل فرمائید)
  2. پس از گرفتن وقت حضوری با وکیل، جزئیات پرونده را برای وکیل شرح داده و در صورت لزوم وکالتنامه وکیل را امضاء می کنید.

در این مرحله وکیل مراحل قانونی و توضیحات لازم را برای دعوای الزام به اخذ پایان کار انجام خواهد داد.

 

تماس باما